Monday, August 15, 2011

Kisah Seorang Profesor Dengan Seorang Pendayung Sampan


Suatu hari, seorang profesor menyeberang sungai dengan sebuah sampan yang dikayuh oleh seorang pendayung sampan. Di tengah sungai, profesor bertanya, "Kamu pandai menulis dan membaca?"

"Tidak. Saya buta huruf," jawab pendayung sampan.

"Kalau begitu, kamu sudah hilang separuh daripada kehidupan kamu. Orang yang tidak pandai menulis dan membaca seoalah-olah hilang separuh keupayaan untuk hidup dengan berjaya."

Sampan bergerak perlahan. Tidak lama selepas itu, profesor bertanya lagi, "Kamu ada membuat simpanan wang di bank?"

"Tidak. Pendapatan saya hanya cukup-cukup makan," jawab pendayung sampan lagi.

"Kalau begitu, kamu hilang lagi separuh daripada kehidupan kamu. Mana mungkin orang tidak menyimpan wang boleh hidup dengan selesa ketika usia tua nanti."

Sampan terus bergerak. Tiba-tiba, sampan itu bocor. Air masuk dengan banyaknya dan sampan hampir tenggelam. Kali ini pendayung sampan bertanya, "Tuan, adakah tuan pandai berenang?"

"Er...saya tak tahu berenang," jawab profesor dengan nada panik.

"Kalau begitu tuan akan kehilangan seluruh hidup tuan!"

Pengajarannya:

Dalam hidup ini, IQ yang tinggi belum tentu boleh menjamin sebuah kehidupan.

Tidak guna kita pandai dan tahu tentang banyak perkara jika kita tidak tahu perkara-perkara yang penting dalam hidup kita. Adakalanya orang yang kita sangka tidak pandai itu rupa-rupanya lebih berjaya daripada kita. Dia mungkin kurang bijak dalam bidang yang tidak ada kena mengena dengan kerjayanya, tetapi "MASTER" dalam bidang yang diceburi.

Oleh kerana hidup ini terlalu singkat. Maka, tanyalah pada diri sendiri. Untuk apakah ilmu yang dikumpul jika bukan untuk digunakan dan juga boleh digunakan?

Sama-sama kita fikirkan.

No comments:

Post a Comment